Így írok én II.

Avagy mennyire fontos ismerni a karaktereinket?

Sokszor felmerül a kérdés, hogy egy írónak mennyit kell tudnia a könyve szereplőiről, és kiket mennyire kell ismernie. Természetesen nem egyszerű választ adni erre, hiszen ahogy nem ismerünk mindenkit egyformán a környezetünkben, úgy nem ismerhetünk egyformán jól minden alakot, akik felbukkannak a történeteinkben.
De talán azt leszögezhetjük, hogy azért a főszereplőkről illene minél többet tudni.

Én személy szerint szeretem minél jobban megismerni a könyveimben felbukkanó fontosabb szereplőket, ezért több esetben kifejezetten sok időt töltök azzal, hogy minél több több érdekességet feltárjak róluk. Persze nagyon sok tulajdonságukat én is aközben ismerem csak meg, ahogy haladok a történetükkel, de sok dolgot megmutatnak magukból már az “ismeretségünk” legelején. Más vonásokat viszont csak bizonyos események hatására fednek fel előttem.

Éppen ezért, amikor nekiállok egy új könyvnek/történetnek, általában szoktam készíteni a főbb szereplőkről egy karakter adatlapot, amiben különböző információkat kell megadni róluk. Amikor ezeket csinálom, igyekszem az első benyomásaimat leírni. Ha valami nem jön azonnal, azt a kérdést kihagyom, és várok addig, amíg a könyvben elő nem jön.

Egyébként írás közben is rengeteg jegyzetet készítek a karakterekről, és a számukra meghatározó eseményekről. Azt már többször említettem, hogy a Scrivener nevű programot használom minden történetemhez. Már csak azért is ez a kedvencem, mert kifejezetten íróknak találták ki, hogy a csapongó gondolataikat és ötleteiket kordában tudják tartani.

Így be lehet kapcsolni egy osztott nézetet, amiben a képernyő nagyobb részén a készülő szöveg látszik. Bal oldalon pedig mintegy széljegyzetként le tudjuk pötyögni a gondolatainkat, és így mindig ott lesz a főszöveg mellett, amikor csak szükségünk van rá. Azt meg csak mellékesen jegyzem meg, hogy amikor egy-egy szakaszt kiveszek a történetből, azt is ide szoktam betenni, hátha kell még. 🙂

Képernyő fotó a Scrivenerből (iPad)

Ez után a kisebb kitekintés után térjünk vissza a fentebb említett karakter adatlaphoz. Egyébként ezeket az adott könyv “Research (Kutatás)” almenüjébe szoktam elhelyezni – szintén a Scrivenerben –, így bármikor elő tudom venni, ha valamire nem emlékszem.

És hogy ne csak a levegőbe beszéljek, lentebb találhattok is egy ilyen kitöltött adatlapot. Ezt Pinteresten találtam, és millió féle létezik belőle (nemcsak karakterekre, van például ellenlábasra, konfliktusra stb).

Davis Norfolk karakter adatlapja

Amit most szeretnék megmutatni nektek, az a Skóciában játszódó mentős regényem egyik főszereplőjének az adatlapja. Mivel az adatlap angol, és a történet is angol nyelvterületen játszódik, én is angolul töltöttem ki azért, hogy jobban megismerhessem Davis Norfolkot.
Ne lepődjetek meg, de kézzel írtam. Ezeket kézzel szoktam kitölteni, mert így sokkal személyesebbnek érzem. Annyit azért előre bocsátanék, hogy kifejezetten rondán írok, de ha van kedvetek bogarászni, akkor élhettek a lehetőséggel. Természetesen az igazán spoileres részeket kisatíroztam, nehogy lelőjem az igazán érdekes dolgokat a könyv elkészülése előtt. 😀

Azért szeretem ezt az adatlapot, mert témakörönként gyűjti a kérdéseket, és szerintem viszonylag alaposan majdnem mindenre kitér. Persze pár helyen hiányos, erről majd egy kicsit később ejtek pár szót. Talán számotokra is hasznos lesz, ezért kategóriánként lentebb összeszedtem a kérdéseket magyarul is. Ha gondoljátok, használjátok nyugodtan. 🙂

Magyarra fordított karakteradatlap

Ami nekem személy szerint hiányzik ebből az adatlapból, az a karakter nemi identitására és szexuális orientációjára vonatkozó kérdések. Mivel LMBTQ+ témákban írok, és a főszereplőim is a közösség tagjai, ezek nagyon fontos, tisztázandó kérdések számukra (is).

Vegyük például az Edinburgh-ban játszódó történet két főszereplőjét. Davis, akinek az adatlapját fentebb olvashattátok, demiszexuális, ami azt jelenti (nagyon legegyszerűsítve), hogy csak olyan emberekkel képes szexuális kapcsolatot létesíteni, akikhez valamilyen erős érzelmi kötődés fűzi. Ezen belül pedig inkább a saját neméhez vonzódik. Korábban próbálkozott pár alkalommal lányokkal is, de sosem találta meg a velük való kapcsolatban azt, amit keresett.

Dennis transznemű, biszexuális férfi. Ez azt jelenti, hogy lány testbe született, és műtéti úton, illetve hormon kezelés segítségével változtatta meg a nemét, hogy egyezzen azzal, amihez tartozónak mindig is érezte magát. És mivel biszexuális, így egyszerre vonzódik a férfiakhoz és a nőkhöz is.

Természetesen ezek a vonásaik nagyon is meghatározzák az emberi kapcsolataikat, ahogy azt is, ahogy a környezetük viszonyul hozzájuk. Persze egy ideális világban ennek nem kéne semmilyen gondot okoznia, de sajnos tudjuk, hogy nem egy ideális világban élünk, így a szereplőknek is szükségszerűen lesznek konfliktusai a körülöttük élőkkel a nemi identitásuk és a szexualitásuk miatt. Emiatt érdemes ezeket a kérdéseket is előre letisztázni, ahogy azt is, hogy milyen családból jönnek (ahogy ezek a kérdések benne is vannak a listában) és milyen tapasztalatokat hoznak magukkal. Hiszen ez épp úgy meghatározó lesz a viselkedésükre, kapcsolataikra nézve, ahogy bármi más tulajdonságuk is.

Egyébként a fenti adatlapon kívül szoktam még készíteni egy kapcsolati mátrixot is, amikor már nagyjából kialakult a fejemben a könyv szereplőinek listája, illetve tisztázódott a szerepük mértéke a történetben. Ilyenkor összeszedem azt is, hogy ki mennyire ismeri a többi szereplőt, ismerik-e egymást egyáltalán, és hogy milyen a kapcsolatuk egymással. Ilyenkor azt is szeretem letisztázni, hogy találkoztak-e már személyesen, vagy az egyik szereplő ismeretei egy másikról csak elbeszéléseken alapul-e. Ez is mind hasznos lehet a csapatdinamika szempontjából, és sokkal valóságosabbá, hihetőbbé teheti az interakciókat, ha mondjuk a korábbi hiányos ismeretek miatt van még hova fejlődni.

Aztán felmerülhet még az is, hogy mennyi saját tapasztalatot visz bele az író a karaktereibe a megalkotásukkor. Nem azt mondom, hogy mindent magunkról kell mintázni, mert mégsem a saját életünket akarjuk újra írni bennük… De kicsit úgy vagyok vele, mint a Szárnyas Fejvadász 2-ben az emlékeket készítő lány. Szerinte az emlékek is az apró részletek miatt lesznek valóságosak, és én úgy látom, ez pontosan így van a karakterekkel is. A saját élményeink, tapasztalataink lenyomata érdekes árnyalatokat adhat a személyiségükhöz.

Ennyit gondoltam összefoglalni arról, hogyan is látom a karakter alkotás folyamatát. Én a fenti lépésekkel igyekszem őket minél hitelesebben, minél életszerűbben megalkotni. Azt persze nem állítom, hogy ez kötelezően követendő példa lenne, csupán arról van szó, hogy nekem ez vált be. És talán ötletekkel is tudok szolgálni ezzel másoknak is.

Jegyzetek
  • Borítókép forrása: unsplash.com (Thought Catalog)
  • Angol karakter adatlap: Pinterest
  • Egyéb képek: saját fotók

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s